What are the types of complaints in consumer forum?

उपभोक्ता फोरम - Consumer Forum, Review Products, Give Feedback, Suggest and Help Fellow Members in Every Possible Way....
Forum rules
हिन्दी डिस्कशन फोरम में पोस्टिंग एवं पेमेंट के लिए नियम with effect from 18.12.2024

1. यह कोई paid to post forum नहीं है। हम हिंदी को प्रोत्साहन देने के लिये कुछ आयोजन करते हैं और पुरस्कार भी उसी के अंतर्गत दिए जाते हैं। अभी निम्न आयोजन चल रहा है
https://hindidiscussionforum.com/viewto ... t=10#p4972

2. अधिकतम पेमेंट प्रति सदस्य -रुपये 1000 (एक हजार मात्र) पाक्षिक (हर 15 दिन में)।

3. अगर कोई सदस्य एक हजार से ज्यादा रुपये की पोस्टिग करता है, तो बचे हुए रुपये का बैलन्स forward हो जाएगा और उनके account में जुड़ता चला जाएआ।

4. सदस्यों द्वारा करी गई प्रत्येक पोस्टिंग का मौलिक एवं अर्थपूर्ण होना अपेक्षित है।

5. पेमेंट के पहले प्रत्येक सदस्य की postings की random checking होती है। इस दौरान यदि उनकी postings में copy /paste अथवा अनर्थपूर्ण content की मात्रा अधिक/अनुचित पाई जाती है, तो उन्हें एक रुपये प्रति पोस्ट के हिसाब से पेमेंट किया जाएगा।

6. अगर किसी सदस्य की postings में नियमित रूप से copy /paste अथवा अनर्थपूर्ण content की मात्रा अधिक/अनुचित पाई जाती है, तो उसका account deactivate होने की प्रबल संभावना है।

7. किसी भी विवादित स्थिति में हिन्दी डिस्कशन फोरम संयुक्त परिवार के management द्वारा लिया गया निर्णय अंतिम एवं सर्वमान्य होगा।

8. यह फोरम एवं इसमे आयोजित सारी प्रतियोगिताएं हिन्दी प्रेमियों द्वारा, हिन्दी प्रेमियों के लिए, सुभावना लिए, प्रेम से किया गया प्रयास मात्र है। यदि इसे इसी भावना से लिया जाए, तो हमारा विश्वास है की कोई विशेष समस्या नहीं आएगी।

यदि फिर भी .. तो कृपया हमसे संपर्क साधें। आपकी समस्या का उचित निवारण करने का यथासंभव प्रयास करने हेतु हम कटिबद्ध है।
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LinkBlogs
या खुदा ! एक हज R !!! पोस्टर महा लपक के वाले !!!
Posts: 1683
Joined: Sat Jul 13, 2024 10:35 am
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What are the types of complaints in consumer forum?

Post by LinkBlogs »

Consumer forums handle a wide range of complaints from consumers who feel that they have been wronged or treated unfairly by businesses or service providers. Here are some common types of complaints that are typically addressed:

1. Product Defects and Quality Issues
- Defective Products: Items that are broken, malfunctioning, or do not work as advertised.
- Substandard Quality: Products that are of inferior quality compared to what was promised.

2. Service Complaints
- Poor Service Quality: Services that are not performed adequately, such as delayed repairs or poor customer support.
- Non-Delivery of Services: Paid services that were never rendered.

3. Warranty and Guarantee Issues
- Warranty Denial: Refusal to honor the warranty terms for repairs or replacements.
- Unsatisfactory Warranty Service: Inadequate repair or replacement under warranty.

4. Billing and Pricing Discrepancies
- Overcharging: Charging more than the advertised or agreed-upon price.
- Hidden Fees: Undisclosed fees that were not mentioned during the sale.

5. Fraudulent Practices
- Scams: Deceptive practices aimed at cheating consumers out of their money.
- False Advertising: Misleading claims about products or services.

6. Contract Disputes
- Breach of Contract: Failure to fulfill the terms of a contract.
- Unfair Contract Terms: Terms that are deemed to be unjust or oppressive.

7. Digital and Online Transactions
- Online Shopping Issues: Problems with online purchases such as non-delivery, wrong items, or defective products.
- Unauthorized Charges: Fraudulent or unauthorized transactions on a consumer’s account.

8. Real Estate and Housing
- Property Disputes: Issues related to the purchase, sale, or rental of properties.
- Construction Defects: Problems with the quality of construction or delays in completion.

9. Automobile Complaints
- Vehicle Defects: Mechanical or safety issues with new or used vehicles.
- Dealer Practices: Unfair practices by car dealers, such as hidden charges or misleading financing terms.

10. Financial Services
- Banking Issues: Problems with banking services, such as unauthorized transactions or excessive fees.
- Insurance Claims: Disputes over insurance claims or the terms of insurance policies.

11. Health and Medical Services
- Medical Negligence: Substandard care or medical errors.
- Pharmaceutical Issues: Problems with prescription drugs or medical devices.

12. Utilities and Telecommunications
- Service Interruptions: Frequent outages or poor service quality.
- Billing Issues: Disputes over utility or telecom bills.

13. Travel and Hospitality
- Travel Cancellations: Problems with canceled flights or travel plans.
- Hotel Services: Complaints about hotel accommodations or services.

Consumer forums provide a platform for addressing these complaints, aiming to resolve disputes through mediation, legal processes, or other means.
johny888
सात सो के बाद , देखो आठ सौ के ठाट!!!
Posts: 859
Joined: Sun Oct 13, 2024 12:32 am

Re: What are the types of complaints in consumer forum?

Post by johny888 »

उपभोक्ता फोरम में मुख्यतः चार प्रकार की शिकायतें होती हैं। इनमें उत्पाद या सेवा की खराब गुणवत्ता, धोखाधड़ी और गलत जानकारी, अनुचित व्यापार व्यवहार जैसे अनुबंध का उल्लंघन और सेवा में देरी शामिल हैं। इन शिकायतों को हल करने के लिए उपभोक्ता फोरम में मामला दर्ज किया जा सकता है।
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